The Iron Cross - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Hans en Wilma Heurkens - WaarBenJij.nu The Iron Cross - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Hans en Wilma Heurkens - WaarBenJij.nu

The Iron Cross

Blijf op de hoogte en volg Hans en Wilma

27 Mei 2017 | Spanje, Ponferrada

Vandaag gefietst van Astorga naar Ponferrada over een afstand van 53 km met een klim van van 840 naar 1515 m.
In het begin 3-4% maar later tot 10%.
Het was bewolkt weer, soms brak de zon door en gelukkig de hele dag droog. Onderweg heel veel lopers dat worden er steeds meer hoe korter je bij Santiago komt.
Boven op de berg, Cruz de Ferro, staat een kruisbeeld boven op een boomstam. Sinds Keltische tijden markeert een steen hoop dit markante punt op de route. De traditie zegt dat de pelgrim hier een last van zijn schouders kan afwerpen nu hij Santiago de Compostela nadert. Dit doet men door een steen, van huis meegenomen, hier neer te leggen. Maar ook als gedachtenis aan een geliefde thuis. Ook de foto's met teksten als "we zullen je nooit vergeten" maken dat deze berg een emotionele berg is voor vele. Op onze steen hebben wij de namen van onze klein kinderen gezet om god te bedanken dat we ze hebben gekregen.
Het uitzicht was niet zo, veel bewolking om de hoge toppen van de Irago. Wel bijzondere planten gezien zoals witte brem, ook de heide planten staan hier al in bloei.
Hier zagen we ook nog mensen uit Heesch, familie Smits, waar we gisteravond nog een biertje en wijntje mee hadden gedronken.
Daarna de afdaling dit was spectaculair, er lag zelfs nog sneeuw naast de weg, in 12 km gaat het 1000 meter naar beneden, ze waarschuwen dat het steil is en dat is ook zo. Na ca. 5 km zijn we gestopt en waren de velgen zo heet dat je je handen eraan branden. Ons brood maar opgegeten en de fietsen laten afkoelen, als we dat niet hadden gedaan dan hadden de banden er af geklapt!

• 27 Mei 2017 - 18:42

Henk En Diny:

Wat een afdalingen, brrr..maar goed op tijd stoppen voor de opperste concentratie, en afkoeling.
    Wij zoeken hier ook de verkoeling op want met bijna 33gr. is het hier ook puffen.
    Maar jullie doen deze tocht toch maar "even". KANJERS zijn jullie. Geniet van al wat erop jullie pad komt.
    Groetjes Henk en Diny xxx

• 27 Mei 2017 - 19:58

Maja:

Jeetje wat een afdaling. Heel speciaal die steen voor de kleinkindjes. Is idd een geschenk die kleintjes een heel rijk en waardevol bezit. Daar genieten we allemaal van. Jullie zullen ze wel missen. Gelukkig zijn jullie er bijna en dan weer lekker richting Schaijk waar ze staan te springen om hun super opa en oma te kunnen knuffelen. Jullie zijn echt toppertjes. Tot morgen.

Houdoe xxx

• 27 Mei 2017 - 20:16

Haike:

Hoi Hoi, Wat lief! de naam van onze kinderen daar zo ver weg! Hier gaat alles goed. De afgelopen dagen vrij geweest... heerlijk in de tuin vertoefd en in het zwembad plonsen. Dikke knuffel van ons xxx

• 28 Mei 2017 - 10:54

Toos Roelofs:

Wat 'n kanjers zijn jullie. Alles wat jullie zien en meemaken, geweldig. Nu nog voor de laatste loodjes gaan en geniet hier van. Rustig aan doen en goed opletten, zeker met de afdalingen (zorg dat je nog banden overhoud). Succes verder met deze geweldige tocht. Groetjes van ons.

• 28 Mei 2017 - 16:52

Annemarie:

Hoi hoi!wat bijzonder zo'n steen!wel n heel mooie handtekening wat jullie daar nu achterlaten!hier is t ook heerlijk warm!lieve groetjes tini en annemarie

• 28 Mei 2017 - 21:25

Willemien:

...BIJNE SMELTENDE BANDEN, JE HAD GEWOON DOOR DE SNEEUW MOETEN FIETSEN DAN HAD JE SISSENDE BANDEN GEHAD EN EEN STOOMWOLK ACHTER JE....HAHAHA.
    HEEL BIJZONDER DE STEEN MET DE NAMEN VAN DE KLEINKINDEREN, DIT STAAT NU VEREEUWIGD, MOOI GEBAAR. x