Up-date - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Hans en Wilma Heurkens - WaarBenJij.nu Up-date - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Hans en Wilma Heurkens - WaarBenJij.nu

Up-date

Blijf op de hoogte en volg Hans en Wilma

03 Juni 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

De reis naar hier was 2803 km en met ca. 22000 hoogte meters. Dit weet ik nog niet precies want de laatste 1,5 week moet ik nog uitzoeken. Hoogte meters zijn iedere meter die je omhoog gaat opgeteld. Dus over ieder viaduct, brug, heuvel en berg. Met het weer hebben we ook geluk gehad, wij denken dat we ongeveer 90% van de tijd de wind in de rug hebben gehad en het aantal regen dagen is ca. 5. Wel was het in het begin s'morgens erg koud.
Gisteren en vandaag (2-3 juni) gewinkeld en de stad bekeken. We hadden gisteren een georganiseerde stadswandeling met een gids en wij waren de enigste deelnemers, dus een privé rondleiding van ruim 2,5uur. Zijn we ook in het voormalig hospitaal geweest waar vroeger pelgrims werden opgevangen. Nu is dat een lux hotel midden in de stad. Ik had gekeken op booking.com om daar voor 4 nachten een kamer te reserveren maar dat was € 500,- per nacht, toch maar niet gedaan. Donderdag avond vroeg Joost en Heleen of we mee gingen eten. Waren daar ook Theo en Ton 2 fietsers, die in Burgos ook 2 dagen in ons hotel hadden gezeten, met hun vrouwen. Die kwamen hen ophalen in Santiago. Heerlijk zitten eten en praten over de tocht en wat we allemaal hebben gezien en meegemaakt.
Gistermiddag na de stadswandeling even wat drinken, zagen we Jack en Saskia die zouden vandaag terugkomen uit Finisterre maar Saskia zat er helemaal doorheen en toen hadden ze de bus incl fietsen terug genomen naar Santiago. We hebben in een jeugdherberg een kamer gedeeld en ook op andere plaatsen in hetzelfde B&B geslapen, dus daar ook weer sterke verhalen en ervaringen mee uitgewisseld en ook nog wat gegeten.
Vanmorgen komen we Emile tegen een man, ook op de fiets, uit Luxemburg. Die hebben we tien keer ontmoet. Diverse keren kwamen we hem tegen en dat kan niet als je dezelfde kant op fietst. Wij dan roepen "omdraaien, je gaat de verkeerde kant op" ook met hem weer koffie gaan drinken. Zit daar een andere man (een loper) blijkt ook uit Luxemburg te komen, ( in een stad van 100.000 mensen, 20.000 studenten en 30.000 toeristen en pelgrims) toeval!!
Vandaag het museum bezocht en met een gids het dak en de torens van de kathedraal beklommen. Heel knap wat ze 1000 jaar geleden al konden bouwen en uitbeelden en dat zonder computers!

• 03 Juni 2017 - 19:43

Maja:

Kan niet anders zeggen dan dat jullie iets geweldigs hebben meegemaakt. Leuk om al die mensen die je onderweg hebt ontmoet nog even te zien en bij te praten. Geniet nog van de komende week. Blijven jullie daar of gaan jullie nog rondrijden (auto).. Hoe dan ook nog heel veel plezier en tot snel.

Liefs vanuit Cromvoirt

XXX

• 03 Juni 2017 - 23:08

Riet En Willy Ankermit:

Hoi Wilma en Hans,
    Leuk,al die mensen ,die je steeds weer ontmoet onderweg en vervolgens op het einde weer ziet.Dat heb je als je nog zo lang in Santiago blijft.
    Maar jullie intentie is toch om nog verder te fietsen naar Finestere? Wij deden dat met een excursie bus.
    Van Sevilla naar Santiago fietsten wij in 15 fiets dagen,zonder Electric in 1080 km met 16000hoogte meters.Hiermee kun je een beetje een vergelijking maken qua zwaarte van de tocht als je nog ooit de behoefte zou hebben om de pelgrims tocht van Zuid naar Noord te fietsen. De Ruta de Plata (zilver route)
    Geniet nog van jullie verblijf daar,we lezen wel of jullie nog naar het o punt fietsen.Vanuit de bus was het ook mooi en veel UPS en Downs.
    Leuk om jullie als "lotgenoten" te volgen!
    Groetjes van Riet en Willy

• 04 Juni 2017 - 14:01

Pauline Post:

Wat super dat jullie al op jullie bestemming zijn!Heel knap!Veel gedenkwaardige momenten gehad.Daar kunnen jullie nog lang van nagenieten.Mooi dat jullie even stilstaan bij jullie intenties en dankbaar zijn.Ik wens jullie nog een hele fijne week daar.Liefs Pauline.